آشنایی با بیزینس کوچ یا مربی کسب و کار

گاهی پیش میاد که به خودمون میگیم که من بعنوان یه مدیر شرکت همه چیز رو در مورد کارم میدونم و به کمک کسی واسه کارم نیاز ندارم (!) چون فقط من با کارم و سود و زیانش آشنا هستم. اما داشتن یه مربی کسب و کار که به اصول بازار و تمام تکنیک های رشد بیزینستون سررشته داشته باشه و رهبری کردن رو بلد باشه به شما کمک میکنه که خودتون رو ارزیابی کنین و حتی پتانسیل بیشتری تو خودتون پیدا کنین تا بتونین درآمدتون رو بیشتر کنین. خیلی از صاحبان کسب و کار  تو چالش های کسب و کارشون گیر کردن و انقدر سرشون شلوغه و موضوعات مختلف فکرشون رو درگیر کرده که متاسفانه تمرکزی روی مدیریت و پیشرفت کارشون ندارن. بیزینس کوچ یه همراه برای کسب و کارهاست تا پازل ذهنی صاحبان کسب و کار رو مرتب کنه که با هم بتونن تمام چالش ها رو حل کنن. تو این مطلب میخوایم با بیزینس کوچ آشنا بشیم و بدونیم آیا بودنش تو فضای کاریمون خوبه یا نه!

بیزینس کوچ

بیزینس کوچ یا مربی کسب و کار کیست؟

بهتره قبل از اینکه با مربی کسب و کار کامل آشنا بشیم و بفهمیم که بودنش چه کمکی به کارمون میکنه، بفهمیم که مربی کسب و کار به چه کسی میگن.

بیزینس کوچ : کسی هست که با توجه به دانش و تجربه هایی که داره صاحب یه بیزینس رو تو مسیر موفقیت نگه میداره و باعث رشد بیزینس فرد میشه.

ویژگی های مهم زیادی وجود داره که یه کوچ خوب رو از بقیه کوچ ها جدا میکنه. ویژگی هایی مثل:

  • باید گوش شنوای خوبی داشته باشه و با سوالات قدرتمند پازل ذهنی صاحب کسب و کار رو مرتب کنه.
  • در زمینه ی تجارت و کسب و کار آموزش ها و دوره های لازم رو گذرونده باشه.
  • تو کارش با تجربه و با چالش های کسب و کارها آشنا باشه.
  • تعامل خوبی با شما و تیمتون داشته باشه تا ارتباط موثرتری رو با هم تجربه کنین.
  • براساس استعدادها، پتانسیل ها و توانمندی های موجود نقشه مسیر موفقیت رو براتون ترسیم کنه.
  • بهتون انگیزه بده و مشوق خوبی تو این راه براتون باشه.

یه نکته  مهم رو بهتون بگم، یه کوچ خوب تو زمینه کسب و کار اول از همه دوست شماست، نه شریک کاری شما! نقش مربی تو کار شما اینه که شما رو همراهی کنه تا براساس مهارت ها و پتانسیل های موجود بهترین راهکار رو به شما نشون بده. میخوام با یه مثال این موضوع رو بهتر براتون بگم :

شما قطعا بازی کشتی رو دیدین. موقع کشتی یه نفر بعنوان مربی کنار تشک هست که علاوه بر انگیزه دادن، به تک تک حرکات کشتی گیر و حریفش دقت میکنه. کشتی گیر موقع کشتی متوجه حرکات خودش و حریف نمیشه ولی مربی تمام حرکات رو با دقت میبینه و میدونه که نقاط قوت و ضعف کشتی گیر کجاست. مربی کسب و کار هم با سوالات قدرتمندی که ازت میپرسه تورو با چالش هات روبرو میکنه و درکنارت هست تا چالش ها رو با هم حل کنین.

یه بیزینس کوچ چیکار میکنه؟
  • نگاه انتقادی و خلاقانه

وقتی درگیر روزمرگی های شغلمون میشیم کارهایی رو بصورت روتین انجام میدیم که راحته و چالشی هم نداریم که بخاطر اون چالش بخوایم دنبال تجربه کردن چیزهای جدید بریم. یه بیزینس کوچ از شما یسری سوالات میپرسه که شما رو به ارزیابی عملکردتون تشویق میکنه و شما خودتون رو نقد میکنین و با این نگاه انتقادی بدنبال تقویت و بهتر کردن عملکردتون هستین و دید خلاقانه ای نسبت به کارتون پیدا میکنین.

  • شنیدن نظرات بی طرف

کسایی که مستقیم باهاتون کار میکنن یا کارمندان شما شاید برای جلوگیری از ناراحتی یا برای اینکه تنش ایجاد نشه نتونن انتقاد سازنده ای بکنن. کوچ رو با این هدف استخدام می کنین که شما و مجموعتون رو به چالش بکشه.

  • قدرت ریسک با خطای کم

بیزینس کوچ نمیتونه آینده رو پیش بینی کنه اما میتونه تشخیص بده که آیا شما یه حرکت بالقوه خطرناک رو از همه زوایا بررسی کردین یا نه و راهنماییتون میکنه تا بهترین زمان رو برای این ریسک پیداکنین.

  • مدیر باشید نه مایکرومنیجر!

منظورم از مدیرچه یا مایکرو منیجر کسی هست که وقتی کارش رو به کارمندش میسپاره مدام از وضعیت اون کار میپرسه و نگرانه که نکنه درست یا به موقع انجام نشه. اما یه مدیر با طرح یه پلن برای انجام اون کار، کار رو به کارمندش محول میکنه و در نهایت با یه گزارش از روند کار مطلع میشه. توجه به جزییات ممکنه که مهم باشه ولی انجام کارها بصورت استراتژیک ضروریه. یه مربی حرفه ای بهتون راه رهبری تیمتون رو نشون میده.

مربی کسب و کار

مزایای بیزنس کوچینگ در کسب و کار
  • افزایش درآمد

با کمک مربی کسب و کار با ۴ مرحله کلیدی کسب و کار یعنی هزینه‌ها، تجربه مشتریان، فاکتورهای فرهنگی و بازار آشنا میشین و یاد میگیرین چجوری این محدوده ها رو بهتر کنین تا درآمد خالصتون بیشتر بشه.

  • تبدیل شدن به یک رهبر تأثیرگذار

نقشه راه رسیدن به موفقیت رو به شما یاد میده تا به یه مدیر قابل و بی نقص تبدیل بشین.

  • تیم خودتونو حرفه ای کنید.

یه تیم حرفه ای هم عملکرد خوبی داخل شرکت دارن هم کیفیت خدماتی که ارائه میدن بهتره. یه فرهنگ سازمانی خوب و کارکنان حرفه ای باعث رشد کل مجموعه میشه. مشاور کسب و کار کمکتون میکنه تا بهترین تیم رو کنار خودتون داشته باشین. مربی کسب و کار برای سازمان شما یه چشم اندازی رو براساس اهدافتون تعیین میکنه و به شما کمک میکنه که با یه تیم حرفه ای کار کنین و بعنوان یه مدیر قدرتمند بتونین چالش ها رو به فرصتی برای تجربه کردن تبدیل کنین.

حالا می دونیم که بیزینس کوچ دقیقا چه کاری انجام میده و چقدر برای یه کسب و کار میتونه مفید باشه. اگه تجربه ای در مورد کار با مربی های کسب و کار داشتین حتما تو قسمت کامنت ها بگین. 

علی حسینی مرام
شبنم فارقی

۸ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید